Блог

Писането като терапия: задача за изследване

Експресивно писане.

Експресивното писане е способ, чрез който белият лист се превръща в съдина за нашите мисли, чувства и преживявания. Дава възможност да се създаде фокус и да се изследват теми, тревоги, вътрешни конфликти, мисли, чувства или просто да отвори пространство за себеизследване. Служи като начин да се „прочете“ собствения ум и често води до облекчаване на вътрешното напрежение.

Систематичното неструктурирано писане е вид катарзис, особено когато успеем да се отпуснем да пишем без цензура, без крайна цел и без редакция. Освен за изразяване на емоциите, обаче, експресивното писане помага за изясняване, разбиране и осмисляне, за откриване на нови ресурси, силни страни и начини за справяне (К. Адамс, Дж. Пенбейкър и др.). Поради тази причина експресивното писане е още познато като „свободно писане“, „Интуитивно писане“ или „бели страници“ и традиционно се използва като начин за преодоляване на творчески блокажи и стимулиране на творческата енергия.

Ако никога не сте опитвали този начин на писане, може да установите, че е необходимо да се доверите на процеса, да изоставите вътрешния критик и да се отпуснете да пишете всичко, което идва, такова, каквото е. Оставете се да се изненадате от онова, което ще се разкрие върху листа ви!

И въпреки че експресивното писане може да има много ползи, е важно да се практикува в определени граници. Чувствата, които едно свободно писане може да породи, понякога могат да изглеждат твърде силни и затова следваме точна структура, която включва времева рамка и вид насоченост, така че да имаме контрол над потенциално трудни вътрешни процеси.

Така че използвайте практиките за вдъхновение, с любопитство и с ум на начинаещ – без осъждане. Открийте вашия начин за балансиране и навигация на своя процес. Помнете, че самият път е крайната цел.

И се наслаждавайте.

*

0123.jpg


Задача:

Тази задача има за цел да ви фокусира и от-фокусира едновременно. Да ви помогне да се свържете с дълбоки, съзнателни или несъзнателни спомени, мисли и чувства чрез кратки откъси за писане без тема, но с определена времева рамка.

  • Не е необходимо да показвате вашия текст на никого (освен, ако не желаете)
  • Не е необходимо да останете фокусирани върху зададената тема – чувствайте се свободни да пишете където и да ви отведе процесът!
  • Не мислете за правопис и пунктуация, нито за смисленост и сюжет.
  • Но е важно да пишете БЕЗ ДА СПИРАТЕ.
  1. Сложете си аларма за отрязък от 5 минути. Започнете да пишете всичко, което се появява в съзнанието ви – не спирайте, за да го обмисляте. Ако случайно не успеете да пишете без спиране, просто започнете да преписвате последната дума, до която сте спрели.
  2. След като изтекат петте минути, прочетете написаното и подчертайте силни или важни думи във вашия текст. Изберете една от тях, запишете я най-отгоре върху нова страница и продължете да пишете още 5 минути, започвайки от тази дума или фраза, която най-силно ви е привлякла от предходния абзац, който писахте.
  3. Отново прочетете написаното и подчертайте думи или фрази, които се открояват за вас. Има ли тема или чувство, което започва да се появява в текста? Отново изберете една дума или фраза, запишете я най-отгоре върху нова страница и продължете да пишете още 5 минути.
  4. Сега се опитайте да осмислите онова, което е произлязло в трите абзаца. Отсейте същественото и го изведете като изречение, текст от важни думи или фрази, стихотворение или хайку.
  5. Отделете си поне 15 минути време, за да огледате крайния текст и да прецените как да го оформите, така че да го представите пред другите. (Не е задължително да го публикувате, но може да поработите върху крайната му форма за ваше собствено естетическо удоволствие и кристализация на процеса).
  6. Как се чувствате накрая?

    Какво наблюдавате?

    ****

    Ако желаете да се включите в курса "Писането като терапия", последвайте този линк: Писането като терапия II – онлайн курс. Творческо и терапевтично писане за себеизследване